Åbent værksted
Billedværkstedet er et kreativt frirum, hvor du kan fordybe og forlyste dig i arbejdet med billeder af alle slags. Her har du mulighed for at skabe – selvstændigt eller i fællesskab med andre.
Udvikle og udveksle kunstneriske og menneskelige erfaringer og indgå i et trygt, tillidsfuldt og uformelt fællesskab.
Du kan bl.a. male, tegne, fotografere, lave tryk, brodere, væve, lave collager, modellere eller noget andet du har lyst til at beskæftige dig med.
Værkstedet er åbent mandag til fredag kl. 10-15.30
Hver onsdag har vi særlig fokus på et emne – som fx. kan ære farvelære, portræt maleri, dukkeworkshop, skyggeteater, alternative fotografiske teknikker eller noget vi finder på i fællesskab.
Det foregår i CKMS´ værksted på Hans Bogbinders allé 3 2.tv.
Værkstedet faciliteres af billedkunstner Peter Bjørn Franceschi. Har du spørgsmål eller ønsker du gerne vil tale om, inden du kommer forbi, kan du ringe til Peter på tlf. 29790345 eller skrive på mail: peter.bjoern.franceschi@regionh.dk
Det kræver ingen forudsætning at deltage. Alle er velkomne.
Mød værkstedsleder Peter Bjørn Franceschi
Åbent tekstilværksted
Hver torsdag kan du arbejde med plantefarve, brodere, væve, designe og sy dit eget tøj, prøve kræfter med stoftryk, mønster opbygning, farve-teknikker o.lign.
Kom forbi det åbne tekstilværksted torsdag fra kl. 11-14.30.
I CKMS´ værksted på Hans Bogbinders allé 3 2.tv.
Værkstedet er pt åbent uden underviser.
Du kan få yderligere information ved at skrive eller ringe til Peter Bjørn Franceschi
E-mail: peter.bjoern.franceschi@regionh.dk
Tel: 29790345
Cyanotopi
En af de fotografiske teknikker vi arbejder meget med på det åbne værksted, er cyanotypien også kendt som blåtryk.
Teknikken daterer sig tilbage til midten af attenhundredtallet og blev bl.a. brugt til at skabe verdenshistoriens første fotoillustrerede bog af biologen Anna Atkins i et billedværk om alger.
En fotosensitiv emulsion på basis af jernsaltene ferric ammonium citrat og potassium ferricyanid blandet med demineraliseret vand giver, når det påføres papir og eksponeres i sollysets uv stråler, en cyanblå farve. Dækker man områder af papiret med fx planter, negativer eller andet får man et fotogram idet de tildækkede områder efter fremkaldelsen, som blot er at skylle papiret grundigt i vand, bibeholder papirets farve.
Hvis man har lyst, kan man derefter arbejde videre med billedet, enten ved at tone det i fx te, der gør billedet sepiafarvet eller man kan bearbejde det med tusch, maling eller andet efter egen smag.