Samskabelse: Skriveworkshop med Betty Nansen
Det er som en fugl, der flyver væk fra mig nu, siger en af deltagerne om sin tekst i dagens workshop på Betty Nansen Teatret.
10 skribenter fra CKMS er i fuld gang med et helt nyt skrive-forløb, hvor ideen er, at deltagernes tekster skal ’flyve’ fra workshoppen i øvelokalet og ende på scenen, hvor teksterne i en bearbejdet form opføres af skuespillere og kor.
I dag er skuespiller Sarah Boberg med i øvelokalet, og det giver deltagerne mulighed for at høre deres foreløbige tekster blive læst højt af en skuespiller.
– Det er en sårbar proces. Vi har skrevet på bare 15 minutter, og nu hører vi teksten læst højt af en professionel. Det er helt vildt! siger Charlie Hanghøj, som er en af deltagerne fra CKMS.
– Det er både en øm og ængstelig oplevelse. Men det er også givende og validerende, at det jeg har lavet, kan bruges til noget. At det kommer ud af min lille notesbog og bliver brugt som værktøj for en anden person er enormt inspirerende. Det giver også noget selvtillid.
Omkring bordet diskuterer deltagerne, hvordan de oplæste tekster skifter karakter alt efter tempo, pauser og stemmens volumen. Nogle sekvenser bliver næsten hemmelige, mens andre får ny vægt. Skuespilleren giver teksterne et nyt liv, og demonstrerer forskellen på en litterær og en dramatisk tekst.
Intimt på en foruroligende måde, oplever en. Mens en anden oplever stor befrielse ved at sende ’fuglen’ ud i verden.
Et søsterværk
Projektet er en samskabelse mellem Betty Nansen Teatret og Center for Kunst og Mental Sundhed. Teksterne bliver udviklet i løbet af tre workshops, der faciliteres af tre af CKMS’ faste forfattere Anna Rieder, Sebastian Nathan og Rasmus Daugbjerg.
Efter den tredje workshop overtager instruktør Elisa Kragerup bearbejdningen af teksterne, så de kan fremføres i, hvad der formentlig bliver 10 scener. Arbejdstitlen er meget konkret: ’Vi har revideret jeres indhold’.
Stykket opføres på Edison-scenen i en eksisterende scenografi, nemlig scenografien til Kejseren af Portugalien, Selma Lageröfs værk om galskab og udfordringen og styrken ved at leve i sin egen verden.
For teatret er ideen at række ud og ’blande blod’ med kunstnere uden for teatrets sfære og iscenesætte deres kunst i en eksisterende scenografi. De kalder det et søsterværk.
– Teatret har skabt et nyt værk ovenpå Selma Lagerlöfs fortælling, og det, vi laver her, er et værk oven på de to værker, som er helt sit eget, forklarer projektleder Katrina Schelin fra Betty Nansen.
Nye måder at nå og forstå
Målet for teatret er blandt andet at nå et nyt publikum. I første omgang opføres ’Vi har revideret jeres indhold’ på Edison allerede den 8. november, men håbet er at lave en turnéversion, som fx kan opføres på psykiatriske centre rundt om i landet og på den måde nå et publikum, som ikke har samme mulighed for at komme i teatret.
For CKMS er målet blandt andet at vise den skønlitterære tekst styrke og muligheder.
– Vi er optaget af den skønlitterære tekst mulighed for at bære alt det brogede og sårbare og fantasifulde og hemmelige, der kan leve i vores indre og ydre verdener, siger Birgit Bundesen, stifter af CKMS og co-terapeut i de tre skrive-workshops.
– Teksten er et blik, en måde at være i verden på, som kan åbne fællesskab og skønhed mellem os på en måde, der ikke kun skaber nye måder at fortælle på, men også nye måder at forstå hinanden.