Tegning: Mo Maja Moesgaard.               Fotos: Malle Madsen

Ømme Knapper

Ømme Knapper er et kunstnerisk rum lavet af og for psykiatribrugere, deres pårørende, psykiatriske behandlere – og kunstinteresserede.

Udstillingsplatformen Ømme Knapper en et udstillings- og samlingssted for samtidskunst og omsorgsaktivisme, der taler fra sårbarhedens sted. Udstillingsplatformen undersøger synet på mental sundhed og ømhedsbegrebet fra en kunstnerisk vinkel, der både udfordrer, kritiserer og samarbejder med det psykiatriske system.

I CKMS’s lokaler på Amager præsenterer Ømme Knapper fire soloudstillinger af samtidskunstnerne Alice Topsøe-Jensen, Bobbi-Johanne Østervang, Melanie Kitti & Ida Lunden, Monia Sander Haj-Mohamed og Evo Solas Smilla Sidney

Udstillingerne vil være suppleret af performances, workshops, læse- og samtalegrupper, panelsamtaler og symposier med fokus på psykisk sygdom, kunst og politik.

Ømme Knapper er åben for offentligheden, men de daglige psykiatribrugere, personale og pårørende er udstillingsplatformens primære publikum. Det betyder, at både udstillingerne og de øvrige aktiviteter arbejder bevidst med viljen til at skabe et trygt og omsorgsfuldt rum for mennesker med neurodiversitet, psykiske lidelser og traumer.

Titlen Ømme knapper refererer til den amerikanske digter Gertrude Steins hovedværk ‘Tender Buttons’. Udstillinger virker som en form for ømme knapper; en teknologi, der kan åbne, regulere, tænde og slukke. Ømheden peger både på det, der potentielt gør ondt og det kærlige, omsorgsfulde, det sårbare, det svære.

Udstillingsplatformen undersøger ømhedsbegrebet fra en kunstnerisk vinkel, der både udfordrer, kritiserer og samarbejder med det psykiatriske system og synet på mental sundhed.

Ømme Knapper kurateres af Sidsel Ana Welden, Dea Antonsen & Ida Bencke

Tak for støtten til Roskilde Festival Fonden,Statens Kunstfond, Amager Vest Lokaludvalg og Rådet for Visuel Kunst

AKTUEL UDSTILLING

Bobbi Johanne-Østervang

Åbning d. 22. september 2023

De Har Aftaler af Bobbi-Johanne Østervang

 

Forlænget resten af 2023 og kan opleves i husets normale åbningstider: mandag—fredag kl. 9:30—15:45.

 

Udstillingen forsøger at omfavne noget af det rod, der kan opstå i hjernen og lagene i kognitionen under og efter sygdom. Den kognitive pyramide bliver indtaget af flokke af væsener, der muligvis prøver at finde sig til rette, og muligvis bare laver ballade blandt forskellige elementer fra hverdagens almindelige husholdningsarbejde. De maser og skubber til de kognitive domæner, og bliver til kognitive dæmoner.

De Har Aftaler er blandt andet inspireret af den psykoedukation, som kunstneren selv har modtaget, og tager afsæt i de syge- og arbejdsløshedssystemer, der insisterer på at gøre psykisk sygdom til et personligt anliggende og individuelt problem.

Udstillingen rummer en serie malerier og en kunstpublikation (som besøgende inviteres til må tage et eksemplar af). For synshæmmede, eller mennesker der har lyst til at opleve udstillingen gennem lyd, er publikationen indlæst som lydbog af Østervang selv, og digter Anna Rieder har skabt og indlæst en serie poetiske tolkninger af udstillingens malerier. I den forlængede udstillingsperiode kan disse tilgås via QR-koder. Snart vil de også gøres tilgængelige online her på siden.

 

Officiel åbningsperiode: 22/9—3/11 (2023) med udstillingsguides på udvalgte dage og tidsrum, der kunne være behjælpelige med elevatoradgang, afspilning af lydværker og formidling af værker.

are you mad yet?

En udstilling om syg økonomi af billedkunstner Alice Topsøe-Jensen.
24. februar — 14. marts, 2023

are you mad yet? er et magisk klasselokale i kælderen på et fungerende psykiatrisk hospital – et syntetisk, drømmende, vredt rum, der kalder på andre former for fortællinger omkring psykisk sygdom og solidaritet mellem syge og (endnu ikke) syge personer.

are you mad yet? kaster lys på de økonomiske reformer, som rammer de syge i vores samfund. Udstillingen fungerer som skole for en ny form for psykoedukation. Psykoedukation er læren om egen psyke, og indgår i psykiatrisk behandling. I denne skole flyttes fokus væk fra den personlige sygdomsfortælling mod den reformpolitik, der har rammesat de økonomiske vilkår for psykisk syge personer i Danmark over de sidste 30 år.

Spørgsmålet: are you mad yet? er et spørgsmål, som både syge og ikke-syge kan stille sig selv. For er man ikke syg endnu, så kan man hurtigt blive det. Og er man ikke vred endnu, bliver man det nok, når man får indsigt i, hvordan samfundets penge strategisk er blevet omfordelt fra de fattige til de rige, gennem de sidste 30 år.

Udstillingen sammensætter grafens konferenceæstetik med teenageværelsets syntetiske og naive udtryk. Filurkatten lurer i hjørnet, og Alice har skabt lysende følelsesamuletter, der knytter stærke energier sammen. Dette magiske skolerum er Alices tilflugssted; her går hun hen for at lagre sin vrede og drømme sig til andre verdener, som ingen bliver ‘mad’ af at leve i. En skysofa og et blødt pudehjørne inviterer gæster til at hænge ud i denne fantasiverden, hvor sløret rives væk fra magtens sprog og bevæggrunden for den såkaldte ‘nødvendighedens politik’ punkteres.

Psykoedukation 1: Syg økonomi – økonomisk ulighed

Samtalen sætter fokus på de sidste 30 års politiske reformer og deres økonomiske og sundhedsmæssige konsekvenser for udsatte borgere. Psykoedukationen udfolder sig som en samtale mellem Emilie Damm, chefanalytiker hos Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, og Birgitte Zuckerman, privatpraktiserende socialrådgiver, modereret af Alice Topsøe-Jensen.

Filurkattens Tandlægeregning

Et af værkerne i udstillingen var fortællingen om Filurkattens Tandlægeregning som du kan lytte til her.

M / Other (2021)

Den første udstilling i CKMS var udstillingen M/OTHER, hvor samtidskunstnere undersøgte moderskabet i en interaktiv kunstinstallation.

Udstillingen er et kurateret møde for forskellige slags arbejder udi sorg og omsorg, sårbarhed og solidaritetUdstillingen spørger ind til moderskabet i en udvidet forstand, der overskrider det biologiske køns markeringer, ind til hvad det vil sige at være familie, at skabe slægt med andre bånd end blodets.

Læs mere om udstillingen

Fotos af Amanda Bødker